Undersøgelser og tv-dokumentarer har vist, at vuggestuer og børnehaver ikke altid har høj kvalitet.
Det opsummeres i et helt nyt katalog, som Hvem vil børnene har offentliggjort.
Undersøgelser viser fx, at:
- Langtfra alle dagtilbud er gode til at lave læringsaktiviteter, herunder stimulere børnene til at lære og udvikle sig gennem leg. Det gælder også tilgængeligheden af legematerialer samt personalets interaktion med børnene. Det viser en undersøgelse fra EVA (2020).
- Børns leg bliver ofte forstyrret, de voksnes deltagelse i børnenes leg er begrænset i dagtilbuddene, og der mangler plads til den vilde leg, som også er vigtig for børnene. Det viser en evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan lavet af Dansk Center for Undervisningsmiljø (2020).
- Der er en forskel på dagtilbuddenes evne til at løfte børns trivsel samt deres dansk- og matematikkundskaber i forhold til børnenes baggrundskarakteristika. Det viser en undersøgelse fra Tænketanken DEA (2021)
- Mange kommuner har svært ved at rekruttere og fastholde uddannet personale i dagtilbud, bl.a. fordi færre pædagoger end tidligere arbejder i dagtilbud, og flere læser videre eller helt forlader branchen, fx til fordel for et job i detailbranchen. Det viser undersøgelser fra EVA og Tænketanken DEA (2020)
- Leg er langtfra en enkel pædagogisk opgave, og det voksne personale har ikke nødvendigvis den fornødne legefaglighed til at understøtte børns leg i det omfang, som dagtilbudsloven foreskriver. Det viser en undersøgelse fra Københavns Professionshøjskole udført for Tænketanken DEA (2021)
Læs meget mere i kataloget fra Hvem vil børnene?
Hent og bliv klogere