Publikationer

Forældreperspektiver på kvalitet i dagtilbud

Hvad er forældrenes perspektiv på kvalitet i dagtilbud? I denne undersøgelse fra Hvem vil børnene? svarer forældre til 0-6-årige børn på, hvad de tænker om bl.a. legens betydning i dagtilbuddene og om udvalgte elementer fra den styrkede pædagogiske læreplan.

Tidlig indsats

1 minuts læsning · 4. nov, 2021

Læs mere

Få overblik over viden, problemer og løsninger på 0-6-årsområdet

Ét vigtigt valgtema ved KV21 bør være de små børn. Katalog fra Hvem vil børnene? giver overblik over en række problemer og løsninger på 0-6-årsområdet. Og giver ordet til en række centrale aktører, som også giver deres bud på, hvad der bør gøres.

Tidlig indsats

1 minuts læsning · 17. maj, 2021

Læs mere

Leg og legefaglighed i dansk politik, forskning og pædagogisk praksis

Ny rapport fra Hvem vil børnene? kortlægger legeforståelser hos både politikere, forældre og pædagoger. Og spørger bl.a. hvordan de fagprofessionelle i dagligdagen håndterer forskellige mål og opfattelser af legen i arbejdet med 0-6-årige børns udvikling og læring.

Leg

4 minutters læsning · 27. jan, 2021

Læs mere

Leg, kreativitet og læring

Ny rapport undersøger Billund Kommunes konkrete arbejde med at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem styrkede legekompetencer. Og giver anbefalinger til andre kommuner.

Tidlig indsats, leg og læring

3 minutters læsning · 27. jan, 2021

Læs mere

Betydnings­fulde forhold for små børns udvikling

Rapporten er en kortlægning af viden om barnets udvikling i et helhedsorienteret perspektiv, hvilket vil sige barnets socioemotionelle, fysiske og motoriske, kognitive og faglige samt kreative udvikling.

Tidlig Indsats

9 minutters læsning · 14. okt, 2020

Læs mere

Hvilken viden efterspørges på dagtilbuds­området?

Kommnale dagtilbudschefer og daginstitutionsledere har udækkede viden behov i arbejdet med at løfte kvaliteten for de 0-6-årige på gul stue.

Tidlig indsats

1 minuts læsning · 6. okt, 2020

Læs mere

Hvilke voksne skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne?

Halvdelen af det pædagogiske personale i daginstitutioner har ikke en pædagoguddannelse. Samtidig arbejder en faldende andel af de pædagoguddannede i dagtilbud.

Tidlig indsats

1 minuts læsning · 12. mar, 2020

Læs mere